Jak skuteczne SEO wpływa na każdy etap lejka sprzedażowego?

Lejek sprzedażowy to bardzo skuteczna metoda marketingowa, która pozwala przeprowadzić klienta przez wszystkie etapy interakcji z naszą marką – od pierwszego zauważenia, przez decyzję zakupową, aż po budowanie relacji po zakupie. Sam lejek, choć efektywnie działający w praktycznie każdej branży, nie poradzi sobie, jeśli nie wdrożymy odpowiednich procesów SEO. Jak te pomogą na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Etap świadomości: Budowanie widoczności za pomocą SEO

Pierwszy etap lejka sprzedażowego to etap świadomości, w którym klient trafia na naszą stronę i w ogóle zauważa, że jesteśmy dostępni na rynku. Świetnie się składa, że budowanie świadomości o naszym istnieniu w sieci idzie w parze z podstawowym działaniem SEO.

Aby więc rozpocząć podróż klienta, musimy sprawić, by ten, czy to na bazie linków zewnętrznych, czy wyszukiwania fraz w Google pojawił się na naszej stronie. Jak w tym etapie pomoże nam SEO? Oczywiście poprzez odpowiednie zaprojektowanie słów kluczowych. Frazy kluczowe – zarówno te ogólne, skupione na pozycjonowaniu lokalnym (na przykład pozycjonowanie stron świetokrzyskie), jak i frazy długiego ogona powinny być dostosowane do segmentu odbiorcy.

Co to znaczy? Mamy wykorzystywać ich język, myśleć, jak nasi klienci i tworzyć frazy, które najczęściej są przez naszych klientów wpisywane. W tym mogą pomóc nam skuteczne narzędzia jak Google Keyword Planner czy Ubersuggest.

Etap rozważań: Optymalizacja treści pod kątem docelowych słów kluczowych

Pozycjonowanie i optymalizacja stron to nie tylko analiza słów kluczowych i techniczne usprawnienia. To przede wszystkim szeroko pojęty content marketing, który dzisiaj odgrywa kluczową rolę w promowaniu marki i jest obecny wszędzie – w social mediach, na blogu, na głównej stronie, a także w opisach produktów.

Drugi etap lejka sprzedażowego, jakim jest etap rozważań to poznawanie naszej marki przez klienta – wyrabianie sobie opinii, poznawanie metod działania, chłonięcie wiedzy, którą jesteśmy w stanie przekazać za pomocą różnych kanałów. To także najbardziej lekceważony przez firmy etap, który jeszcze do niedawna traktowany był jako nierentowna inwestycja i strata czasu.

Strona internetowa powinna być interesująca, estetyczna i bogata w content, którego szuka klient niezdecydowany. Jeśli od razu zaatakujemy go ofertą zakupu, ten szybko ucieknie, czując się oszukanym. To właśnie w naszych treściach możemy rozwinąć strategię projektowania słów kluczowych i w pełni wykorzystać potencjał fraz długiego ogona, a także frazy brandowe, które w jeszcze większym stopniu mogą nawiązać nić relacji z naszym klientem. To moment, w którym klient rozważa, czy może nam zaufać, dlatego drugi etap lejka sprzedażowego, w asyście działań SEO, takich jak rozbudowa fraz kluczowych i content marketing powinien być bardzo uważnie implementowany.

pozycjonowanie stron świetokrzyskie

Etap decyzji: Ulepszanie konwersji poprzez lokalne SEO i optymalizację na stronie

Klient zdał sobie sprawę z naszego istnienia a co więcej, zgłębił informacje na naszej stronie, a być może nawet odwiedził firmowego bloga i media społecznościowe. Potencjalny użytkownik zaczyna nam ufać, otrzymał od nas informacje lub wiedzę, która była mu potrzebna i być może właśnie teraz zastanawia się, czy skorzystać z naszej oferty.

To doskonały moment, by upewnić się, że nic nie staje na drodze do wykonania odpowiedniego działania przez klienta. Przede wszystkim musimy się upewnić, że nasza strona internetowa – zarówno pod kątem wydajności technicznej, jak i tak zwanego customer journey nie stanowi bariery. Tutaj znów przyda się SEO, które elementem jest analiza wydajności technicznej strony, a także procesy UX, które mają za zadanie zwiększyć satysfakcję z użytkowania naszej witryny.

Etap działania: Zachęcanie do podjęcia działania za pomocą SEO

Czas na ostateczną zachętę klienta do podjęcia działania. Konwersja to niezwykle istotny wskaźnik, który jest dokładnie analizowany przez specjalistów od marketingu. Po prawdzie za dobrą konwersję odpowiadają wszystkie wcześniej wymienione elementy – odpowiednie frazy kluczowe, content marketing, UX, budowanie silnego portfolio linków i wydajność techniczna strony. Co możemy zrobić jeszcze, by SEO wspierało kolejny etap lejka sprzedażowego?

Świetnym rozwiązaniem będzie dodatkowa reklama internetowa, która w przypadku niezdecydowanych klientów może stanowić ostateczny argument za skorzystaniem z naszych usług. Reklamę możemy stosować w różnorodny sposób, wykorzystując Google Ads, Facebook Ads, ale także pojawiając się gościnnie w innych miejscach w internecie, czy to w formie artykułu sponsorowanego, czy partnera filmu znanego YouTubera. Warto eksperymentować z różnymi formami reklamy, które w kontekście lejka sprzedażowego stanowią znaczące wsparcie całego procesu.

reklama internetowa

Etap lojalności: SEO w budowaniu relacji po zakupie

Czy nasza interakcja z klientem powinna skończyć się na finalizacji zakupu? W żadnym wypadku, choć wciąż wiele firm ignoruje potęgę budowania relacji z osobami, które dokonały już u nas zakupu. Ostatni etap lejka sprzedażowego to dalsze pogłębianie relacji z klientem w celu wzbudzenia w nim poczucia lojalności.

W jaki sposób SEO pomoże nam w utrwaleniu pozytywnego wizerunku firmy, która nie porzuca klienta po zakupie i dalej o niego dba? Przede wszystkim dbanie o jego potrzeby, stałe przypominanie się, utrzymywanie kontaktu, zarówno przez media społecznościowe, jak i newslettery, a także poprzez sukcesywnie uzupełniany content, który w dalszym ciągu dostarczy naszym klientom wartościowej wiedzy. Z tak zaplanowanym lejkiem sprzedażowym, wspieranym przez działania SEO nasza strategia marketingowa będzie konkurencyjna i zapewni nam stały przypływ nowych klientów, przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowej społeczności.

 

Artykuł sponsorowany

0 komentarzy

Dodaj komentarz